EN BLOGG OM HVERDAGSLIV, INTERIØR, HAGE, REISER & HOBBY


Julen 2014

Julen 2014

søndag 23. februar 2014

Kvæfjordkake/Verdens beste

Håper alle har hatt en fin helg :-D
I dag skal dere få en oppskrift på Kvæfjordkake/Verdens beste av meg. Jeg vet det sitter ei å venter på at jeg skal legge ut oppskrifta ;-) Så her kommer den.....


100 gr smør
100 gr sukker
Røres hvitt og tilsettes
4 eggeplommer - En ad gangen.
1 helt egg
100 gr hvetemel
2 ts bakepulver
1 ts vaniljesukker


Deigen strykes utover en smurt langpanne. Jeg bruker bestandig bakepapir, da det er enklere å løfte den ut av langpanna når den er stekt.


Så pisker jeg 4 eggehvitter stive og tilsetter 200 gr farin. Pisk til den blir blank og fin.


Smør marengsmassen utover deigen.


Strø over hakkede mandler. I oppskrifta mi står det 100 - 150 gr. Jeg bare slumper, til jeg synes det er passe ;-)


Stekes ved ca 180 grader i ca 20 minutter. La den stå til avkjøling......



Del den i to deler.


Visp 3 dl kremfløte med 2 sp sukker stivt, så tilsettes en boks vaniljekrem. Rør forsiktig, ellers vil den flyte utover. Smør kremblandingen utover den ene delen.


Den andre delen legges på toppen.....


Ferdig :-D Klar til servering..... Har ikke telling på hvor mange jeg har laget opp gjennom årene, men den forsvinner garantert hver gang ;-)

Klem Mona

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...