EN BLOGG OM HVERDAGSLIV, INTERIØR, HAGE, REISER & HOBBY


Julen 2014

Julen 2014

tirsdag 31. desember 2013

Oppskrift på Klippekrans

Det sies at alkohol kan ødelegge familie roen i jula, men her hos familien Kork er det nok at vi spiller brettspillet monopol!!!!! Vi har vel noen dårlige tapere her i familien hi hi hi hi..... Jeg slo meg selv konkurs og begynte å bake en klippekrans i stedet jeg, så jeg fikk roet meg litt ;-) Så her kommer oppskrifta på klippekransen......


Du trenger:
1/2 kg hvetemel
75/100 gr smør
75/100 gr sukker
1 pose tørrgjær
3 1/2 dl melk

Fyll:
Smør
Sukker (Kan byttes ut med revet marsipan.)
Kanel

1 Egg til pensling og Perlesukker. (Jeg bruker perlesukkeret fra Sverige.)


Bland alt det tørre. Smelt smør i en kjele og tilsett melken. Bland alt sammen til en deig og sett den til heving på et lunt sted til den er blitt nesten dobbelt så stor. Jeg bruker en Tupperware bakebolle, så den sier i fra selv når deigen er ferdig hevet.
Hell deigen ut på bordet og arbeid den til en lang pølse som en trykker eller kjevler flat. Smør på smør, ha på sukker/marsipan og kanel. Rull deigen sammen og legg deigen over på platen som en krans.
Klipp hakk i kanten med en saks. Trekk litt i hakkene og legg dem over hverandre.
La kransen etterheve i ca 15 minutter.
Pensle med egg og strø perlesukker over.
Stekes på ca 200 grader i 15 minutter.


Dette er det som ble igjen av klippekransen her i kveld :-D Jeg brukte revet marsipan inne i kringla i stedet for sukker, da blir den litt søtere ;-)

Bakeklem fra Mona

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...